Despre SCJUSJ
Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj este una dintre cele mai mari unități sanitare cu paturi din România și are atribuții de „spital regional de urgență I A”. Deservește tot ceea ce înseamnă urgență pentru regiunea de nord-vest și are în componență UPU și SMURD. Are 1.542 paturi în toate specialitățile medico-chirurgicale și peste 3000 de angajați. Funcționează în regim pavilionar, într-un număr de peste 33 clădiri distincte, unele de peste 100 de ani, situate la distanțe între 30 m și 5 km față de clădirea central. Activitatea este structurată pe trei segmente: asistență medicală de urgență, de diagnostic acut/cronic și programe de sănătate, învățământ medical universitar și postuniversitar și cercetare științifică medicală.
Spitalul are 41 secții și compartimente clinice (și neclinice) în toate specialitățile medico-chirurgicale (Anestezie-Terapie Intensivă, Cardiologie, Cardiologie Intervențională Chirurgie generală, Chirurgie orală și maxilo-facială, Stomatologie, Chirurgie plastică și microchirurgie reconstructivă, Chirurgie vasculară, Dermatovenerologie, Diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, Endocrinologie, Gastroenterologie, Medicină Internă, Medicina Muncii, Nefrologie, Neonatologie, Neurochirurgie, Neurologie, Obstetrică-Ginecologie, Oftalmologie, Oncologie, ORL, Ortopedie-Traumatologie, Psihiatrie, Reumatologie.
În structura spitalului funcționează laboratoare de analize medicale, radiologie-imagistică medicală (cu servicii de radiologie convențională, ecografie, computer tomografie și rezonanță magnetică), anatomie patologică, medicină nucleară, angiografie și cateterism cardiac, explorări funcționale neinvazive, genetică medicală, imunologie și alergologie, recuperare, medicină fizică și balneologie. În structura spitalului funcționează singura Unitate de Primire Urgențe adulți din municipiu, care asigură asistența medicală de urgență pentru pacienții critici din toată regiunea de Nord-Vest (politraumatisme, arsuri, urgențe majore medico-chirurgicale).
În structura spitalului funcționează un Ambulatoriu Integrat de specialitate și cabinete de specialitate în toate specialitățile corespunzătoare secțiilor clinice, pentru asigurarea asistenței medicale a pacienților ambulatori și un Centru de Sănătate Mintală care acordă asistență de specialitate psihiatrică în regim ambulatoriu și de staționar de zi pentru pacienți cu afecțiuni psihice.
Asistența de specialitate de medicină dentară oferă servicii moderne profilactice și curative prin cabinetele Ambulatoriului de stomatologie și Laboratorul de radiologie dentară.
În spital își desfășoară activitatea cadre medicale cu cea mai înaltă pregătire profesională (medici cadre didactice ale Universității de Medicină și Farmacie Cluj-Napoca cu activitate integrată clinic și medici din rețeaua Ministerului Sănătății), cu recunoaștere națională și internațională a activității clinice, de învățământ și cercetare științifică medicală și cu preocupări de dezvoltare continuă a acesteia.
Situația inițială
Deservind urgențele pentru toată regiunea de nord-vest, în cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj se prezintă peste 150.000 de pacienți în fiecare an.
Spitalul are în componență, 41 de secții si compartimente, UPU – SMURD, 10 laboratoare, 3 farmacii. In unele dintre aceste compartimente existau sisteme informatice, dar acestea nu erau integrate într-un sistem centralizat, astfel încât informația circula foarte greu in cadrul Spitalului. De exemplu, pentru a obține rezultatele unei investigații medicale era nevoie ca o persoana sa transporte buletinele de analize din laborator pe secție.
Accesul la istoricul medical al unui pacient pentru un studiu clinic presupunea căutarea foilor de observație și ridicarea acestora de la arhivă pe format de hârtie.
De asemenea extragerea de rapoarte si statistici se făcea foarte greu, multe dintre informațiile necesare fiind disponibile doar pe hârtie.
Soluția
În anul 2011 s-a început implementarea sistemului informatic integrat ATLAS med în cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj, iar după etapele de analiză a cerințelor, adaptare, instalare și configurare a sistemului informatic, și după instruirea utilizatorilor în cursul anului 2012 s-a demarat utilizarea sistemului informatic ATLAS med în toate compartimentele Spitalului.
Sistemul informatic ATLAS med a fost implementat și este utilizat în toate compartimentele spitalului: în ambulatoriul de specialitate, in Unitatea de Primire Urgențe, la birourile de internări, pe secțiile clinice, în laboratoare și farmacii, precum și în departamentul de statistică medicală, permițând schimbul de date în timp real.
Beneficiile
Implementarea Sistemului Informatic ATLAS med a adus următoarele beneficii in cadrul Spitalului:
- Datele personale ale pacienților sunt înregistrate o singura data la prima prezentare a acestora în ambulatoriu, UPU sau pentru internare după care sunt refolosite în toate celelalte module sau la prezentările ulterioare ale pacientului.
- Pentru fiecare pacient s-a constituit un Dosar Medical Electronic, care înglobează toate informațiile medicale, astfel încât medicii au acces în cel mai scurt timp la istoricul medical al unui pacient putând lua cele mai bune decizii medicale.
- Informațiile sunt schimbate în timp real intre diferitele module utilizate de compartimentele Spitalului. Astfel în momentul în care în laborator sunt introduse și validate rezultatele analizelor pentru un pacient, acestea sunt imediat disponibile medicului de pe secție care a solicitat aceste investigații. De asemenea stocul de medicamente din farmacie este disponibil în timp real pe secțiile clinice, medici putând adăuga condici de medicamente în format electronic, având informații exacte despre disponibilitatea medicamentelor în farmacie.
- Departamentul de statistica poate extrage foarte ușor rapoarte și statistici cu privire la activitatea din întregul spital, oferindu-se de asemenea informații în timp real pentru managementul spitalului.
- Se pot extrage foarte ușor informații pentru efectuarea de studii clinice și cercetare medicală.
Cum arată sistemul astăzi?
2,700
UTILIZATORI
470,000
PACIENȚI
5,7 MIL
DOCUMENTE MEDICALE
Proiectul implementarii sistemului ATLAS med, a inceput ca un proiect pilot in cateva sectii ale spitalului, dupa care am extins proiectul la tot spitalul. Am lucrat cu echipa de proiectare si cu echipa de implementare continuu. Am creat un sistem functional. Sistemul ATLAS med este perfectibil, dinamic dar printr-o colabarare strinsa din partea utilizatorilor si echipa de suport se pot depasi toate problemele.”