Soluție integrată de management al laboratorului în cadrul laboratoarelor de sănătate animală și siguranța alimentelor din subordinea Autoritații Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor

Despre ANSVSA

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (A.N.S.V.S.A.) funcționează ca autoritate de reglementare și control în domeniul sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea Ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. Misiunea Autorității se realizează prin protejarea sănătății de-a lungul întregului lanț alimentar – adică în fiecare etapă a procesului de producție, de la fermă la consumator – prevenind contaminarea alimentelor și promovând igiena alimentară și informarea transparentă a consumatorilor cu privire la alimente și sănătatea și bunăstarea animalelor.

Care a fost situația inițială?

Cele 44 de laboratoare din subordinea A.N.S.V.S.A. efectuau majoritatea analizelor de-a lungul întregului lanț alimentar iar toate înregistrările se făceau pe hârtie. Din cauza volumului mare de înregistrări centralizarea si regăsirea informației era greoaie, uneori aproape imposibila. Existau dificultăți in agregarea si raportarea datelor la nivel național din cauza lipsei unor nomenclatoare comune care sa ajute laboratoarele sa „vorbească aceeași limbă”. Odată cu intrarea României in Uniunea Europeana au intervenit si raportările către Autoritățile Europene, lucru care a pus si mai mare presiune pe personalul care trebuia sa culeagă retroactiv, aceste informații de pe hârtie si sa le transmită ANSVSA care la rândul ei le centraliza manual si le raporta Autorităților Europene.

Ce se dorea?

Se dorea standardizarea activității in cadrul celor 44 de laboratoare care aducea o serie de avantaje:


  • Adoptarea facila a modificarilor stabilite de institute si autoritate pe formatele de documente utilizate in laboratoare (Buletine de analize, Registre de de receptie, Registre de laborator, etc.);

  • Implementarea intr-un timp mult mai scurt a modificarilor legislative in laboratoarele informatizate. Ex: la actualizarea preturilor testelor, laboratoarele care folosesc sistemul LIMS au avut disponibile si au folosit noile tarife a doua zi de la publicarea oficiala fara a fi nevoie sa faca vreo modificare in datele cu care lucreaza (datele s-au actualizat automat);

  • Suport pentru implementarea unor proceduri operationale standard la nivelul laboratoarelor. Acest lucru va fi benefic pentru un mod unitar de lucru la nivelul tuturor laboratoarelor din tara (in prezent, modul de lucru difera de la un laborator la altul, ceea ce creeaza inconsistenta la nivelul informatiilor inregistrate);

  • Imbunatatirea modului de lucru si a acuratetii datelor vehiculate la nivelul laboratoarelor si in documentele emise, prin validarea automata a datelor introduse, direct in sistemul LIMS (buletine de analize, rapoarte, etc.);

  • Integrarea activitatii laboratoarelor cu celelalte sisteme informatice (SNIIA, SIIE) este posibila doar prin implementarea si utilizarea sistemului LIMS.

  • Accesul in timp real la informatii statistice si referitoare la activitatea fiecarui laborator din tara;

  • Statistici comparative intre toate judetele tarii, obtinute in timp real;

  • Disponibiltiatea in timp real a notificarilor de alerte la nivel national;

Implementarea proiectului

În anul 2009, A.N.S.V.S.A. a decis implementarea in 18 laboratoare si doua institute naționale de referința a sistemului informatic ATLASvetLIMS. Odată cu implementarea acestui sistem clientul a fost convins ca aplicația LIMS acoperă toate procesele de lucru din cadrul laboratoarelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor, de la înregistrarea cererilor de analize, recepția și sub eșantionarea probelor, alocarea activităților în laborator, până la eliberarea buletinelor de analiză și generarea rapoartelor specifice. Având in vederea ca proiectul inițial a fost un succes in anul 2012, A.N.S.V.S.A. decide sa extindă sistemul la nivel național in toate cele 44 de laboratoare. După realizarea extinderii au fost atinse obiectivele asumate inițial si sistemul ATLASvetLIMS implementat la nivel național devine principalul furnizor de informații pentru practicarea medicinei veterinare bazată pe informație, dar și pentru fundamentarea deciziilor și a politicilor de dezvoltare la nivel central și local.

În ceea ce privește implicațiile forței de muncă, implementarea cu succes a acestui sistem integrat nu se rezumă doar la achiziționarea unui software, ci necesita dezvoltarea continuă, implicarea activă și pregătirea profesională a întregului personal din sistemul sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor. Pe parcursul implementării am acordat o atenție deosebita personalului care era factorul cheie in procesul de acceptare a sistemului iar in tot acest timp au fost instruite peste 2000 de persoane la nivel național.

Cum arată sistemul astăzi?

2,000

UTILIZATORI

1,8 MIL

CERERI ANALIZE

36 MIL

REZULTATE

„Activitatea dintr-un laborator nu poate fi conceputa fara acest sistem informatic modern, integrat, adaptat în permanenta cerintelor actuale. „
Dr. Alina Popescu, IDSAANSVSA